Direktlänk till inlägg 24 mars 2013

grått, grått och mera grått

Av husägare - 24 mars 2013 13:46

Jag är egentligen ingen målare. Jag tycker inte det är roligt och jag behöver flera veckors ställtid innan jag äntligen greppar penseln. Men när jag väl kommer igång tycker jag ändå att det är en rolig tid just när målningen är igång, allt står framme och det är bara att sätta igång med nästa strykning direkt när man kommer. Idag målar jag det sista av första strykningen på golvet i Johans rum. Grått. Och så har jag bestämt mig för att ta fram spegeldörren bakom masonitskivan och måla dörrarna också i samma gråa färg som golvet. Och så ska jag själv måla köksluckorna, jag ska ha en annan nyans, lite mer grågrön...


    

Det blev lite chockartat när jag plötsligt upptäckte hur jag färgsätter mitt hus. I en färgskala som spänner från dimgrå till skärgårdsgrå... Och om jag riktigt ska piffa till det så drämmer jag till med en blågrå eller en grågrön nyans! Oroande eftersom det ju inte är något som hänger ihop med vad som passar i huset, det är något som händer i min hjärna. (jag har också upptäckt att samtliga kläder i min garderob är svarta eller grå, möjligen svartvita...). Detta huset skulle ju bli min nystart. Här ska jag kunna göra helt som jag själv vill, här ska min kreativitet kunna blomma ut... i dimgrått och skärgårdsgrått......(!).

Nu är jag i alla fall medveten om problemet. Jag har ringt till min färgleverantör och bett honom ta hem lejongult, gammelrött, lindblomsgrönt m.m Nu ska det bli stänkmålning och schablonmålning! Och på spegeldörrarna i Johans rum ska jag måla ramarna i mörkrött eller mörkgrönt. Eller både och, det är ju liksom dubbla ramar.

 
 
Ingen bild

Ingrid F

28 mars 2013 09:17

Wow så fint det blir, Ylva! Tycker inte grått är att förakta. Har själv fastnat i gråttonarnas fantastiska möjligheter :) Kul att se hur det går framåt! Tycker köket ser så mysigt ut! Ser fram emot att se det live! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards