Alla inlägg under februari 2013

Av husägare - 21 februari 2013 19:28

Min snilleblixt att limma tunn glasfiberväv på den bångstyriga och lite trasiga spännpappen fungerade! Jag lappade några trasiga ställen med rivet tidningspapper. Och så satte vi (tonårssönerna kom väl till pass i detta arbetet) för säkerhets skull nya torremsor. Och sedan limmade vi. Första våden blev riktigt bra. Rikligt med vävlim behövdes. Och man fick inte vara för långsam, det torkar väldigt snabbt när pappen suger åt sig.   Andra våden försökte vi sätta kant i kant utan överlappning och det blev inte så bra, det blev lite lite snett och då blev det en glipa på slutet. Och då försökte vi dra den snett. Sedan orkade vi inte mer den kvällen. Inte så smart. När jag kom nästa morgon hade det skrynklat sig där vi försökt dra snett. Jag blev sur och försökte riva ner den våden men pyttsan, då hade limmet minsann torkat ordentligt. Så det blev halvt nerriven och nya skador på pappen... På kvällen när jag hade lugnat mig fick jag lägga någon timme på att slipa till kanterna av det halvt nerrivna och laga de nya skadorna med mera tidningspapper. Och sedan limmade vi igen. Tänk att det kunde bli så bra! Det ska naturligtvis vara lite överlappning. Väven är tillochmed gjord så, men ena kanten rak och den andra lite rivet avfasad. Nu har vi lärt oss det.


 


Taket ser kanonbra ut och nu är det bara att måla närsomhelst när andan faller på. Lär inte bli någon tid alls till sådant nästa vecka dock.


Ibland läser jag gamla inlägg jag har gjort här och då inser jag hur mycket jag faktiskt har lärt mig under den här resan med mitt hus.



allrum · tak
Av husägare - 18 februari 2013 18:54

Jag har hela tiden känt mig så säker på att det är ett bra golv i Johans rum. Bara att ta bort klickgolvet och skura och sedan skulle rummet vara klart att använda... Men under klickgolvet fanns linoleummatta (ditlagd 1957. det låg en tidning under golvet). Och mattan var limmad här och där. Fula ränder med gammalt lim. Dessutom har golvet mörknat i kanterna eftersom linoleummattan inte var heltäckande. Det kommer aldrig att gå att få det till ett snyggt skurgolv. Nu blir det till att krypa runt och försöka sandpappra bort limmet och sedan måla golvet. En grå linoljefärg lär det bli. Veckorna går...    

Av husägare - 17 februari 2013 13:52

Sedär, nu har jag svärtat spisen i köket också. Nu ska jag bara måla kupan och resten av murstocken (efter att muraren har lappat o lagat lite), sen blir det riktigt bra. För dem som undrar kan jag meddela att fast man inte tror det så torkar den kladdiga spissvärtan efter några dagar och det blir helt normaltorrt och kladdar inte av sig alls.  

Av husägare - 17 februari 2013 13:48

Johan vill ha skåpen omålade inuti. Och han tycker den ljusgröna insidan är jättebra. Och han vill ha kvar den ljusblå utsidan "tills vi har satt igång huset" så att han kan känna efter i lugn och ro vilken färg han vill ha sedan. Så nu har jag börjat skura och städa hans rum. Förutom golvet (som jag tänker återkomma till) är det "köksbänken" som är besvärlig. Jag hade bestämt mig för att måla den i en mörkgrå färg. Men så kom jag på att det blir en utmärkt användning för den (lite för) mörka plastmattan som blev över från golvet på lilla toan. Är väl bara att kleta fast med lite vävlim??      

Av husägare - 12 februari 2013 21:30

Utan en sådan här ska man inte ge sig på ett gammalt hus. Den är helt ovärderlig. Först till att ta bort klickgolv. Sedan till alla de hundratusen nubben i spännpappen. Och nu till alla häftstift i hyllpappren, till att öppna färgburkar, mm, mm ...


 

Av husägare - 11 februari 2013 21:20

Nu lite roligare jobb - jag tog hem tapetprover. Tror det blir den blommiga, den andra är lite för trist.


   





Mitt senaste hatobjekt taklisterna har blivit uppsatta idag. Blev ju OK. Jag hade nog inte tänkt att de skulle upp förrän jag hade tapetserat, men nu när jag sett hur mkt krångel det var med att få dit dem känns det skönt att jag inte behövde göra det själv. Jag ska måla dem en gång till nu.

 



Och så har det helt brutalt blivit ett hål i taket. Där ska utsuget vara till spisfläkten. Jag köpte en fläkt förra veckan.


 

Köket · tak
Av husägare - 4 februari 2013 22:28

 


Jag fick ju en liten burk spissvärta i pris för min goda byggnadsvård :-). Nu har jag provat den på spisen i Johans rum (som får vara en sorts testyta). Det var jättesvårt att röra upp den, all grafiten låg som en hård bottensats som efter viss övertalning lät sig förvandlas till en hård klump som det tog en halvtimme att röra ut... Men spisen blev riktigt bra om jag får säga det själv. Bäst blev den där järnet var "naket" sämst där den varit målad med nån sorts svart färg som nog inte var den här varianten av grafit och linolja. Tredubbla rektalhandskar hade jag, det var ett synnerligen kladdigt jobb, men rätt kul.

Av husägare - 4 februari 2013 22:22

 


Taklisterna till köket blev en tröttsam historia de också. Någon sorts sekunda skitvirke som hade gjort sig bättre som ved tror jag. Jag har slipat och spacklat och slipat och målat och slipat osv i oändlighet. Hela tiden reser sig nya stickor i ytan. Nu får det vara bra. Jag har äntligen fått ungefär rätt nyans också, med lite grön umbra i som i taket. Borde ha sparat lite färg...

Trist att lägga ner så mycket jobb på dessa helt alldagliga tråklister när det borde varit vackra hålkälslister egentligen. Men nu har jag kommit till det stadiet att jag vill att det ska bli färdigt nån gång, på bekostnad av de perfekta detaljerna. Någon perfektionist är jag ju som tur är verkligen inte heller.

Ovido - Quiz & Flashcards