Alla inlägg under oktober 2012

Av husägare - 31 oktober 2012 16:49

Allt man måste lära sig....


Det lät ju så bra det där att man genom att blanda i 30% vatten i linoljefärgen kan få en emulsionsfärg som blir hård och matt och avtorkningsbar... Jag tyckte att eftersom det är så små burkar (2 dl!!) så var det onödigt att förstöra en mixer för att skapa emulsionen, det är väl bara att skaka. jag tömde ur en dl ur burken upp i en annan burk och tillsatte istället en halv dl vatten och sedan skakade jag. Så gör man ju med läkemedel som ska vara i emulsion.. Men kanske tänkte jag fel eller så var det för mycket med en halv dl, jag vet egentligen inte om det skulle vara 30 % av den färdiga emulsionen eller 30% av mängden färg... Det såg i alla fall jättefint ut när jag hade skakat, och när jag rollade upp det på väggen märktes inget konstigt. Men när jag sedan skulle dra med pensel (han sa ju så han som sålde färgen, för att det var i ett toautrymme som ska vara enkelt att torka av) då blev det RANDIGT. Jag har väntat några dagar på att det skulle se bättre ut vartefter det torkade men jag märker ingen skillnad.  

Så nu gav jag upp och rollade alltihop utan att pensla ut. Det såg OK ut när jag åkte i alla fall...


Nu kan de hänga upp elementet och sätta igång värmen precis närsomhelst, tack.

Av husägare - 26 oktober 2012 19:45

Det syns inte så mycket skillnad men känslan är ändå skön. Nu har jag gjort sista strykningen på väggarna i Johans rum. Det blir taklister på långsidorna med snedtak, men en enkel och oansenlig variant som jag ska måla i samma färg som taket (om jag nu lyckas återskapa den lite-för-gråa blandningen jag hade...). Och på gavlarna får det vara som det är, jag målar in listerna i takfärgen där också. Det blir OK. Golvlisten ska jag måla i den linblåa färgen som jag ska ha på väggarna på lilla toan under trappen. Och så ska jag ta bort klickgolvet och sätta i innanfönstren, sedan är rummet användbart om än inte helt färdigt.  

Av husägare - 22 oktober 2012 12:46

Oj, jag upptäckte att eftersom jag inte har målat på lilla toan så kan de inte hänga upp elementet där och eftersom de inte kan hänga upp elementet så kan de inte dra igång värmen och eftersom det inte är någon värme så går det inte alls bra att spackla och måla.

Jag fick genast släppa tankarna på taket i allrumet och taklister i Johans rum och sätta igång byggfläkten därnere och spackla på så gott jag kan. Spelar ju ingen roll hur det blir, det ska bara vara en liten toa och behöver inte vara välgjort, det duger som det blir när jag gör så gott jag kan...

Ska måla med blå emulsionsfärg tänkte jag, alltså linoljefärg som man vispar ner vatten i, då lär det funka som våtrumsfärg.  

Av husägare - 22 oktober 2012 12:44

Nu börjar det bli fint i mitt badrum minsann. Jag har fått hem handfatet (Noro Mango heter det) men inte duschväggen.  

Av husägare - 22 oktober 2012 12:39

Jag har tre vedspisar. I två av dem är brännjärnen spruckna. Jag har beställt nytt till Husqvarnaspisen, men till Åseda måste de tillverka ett. Dessutom måste man byta lera på ugnarna... Jag försöker få Erik att åta sig det jobbet.... Att skicka iväg en spis på helrenovering kostar 8-9000 kr, visserligen en droppe i havet numera, men ändå en utgift som nog kan vänta några år. De två översta bilderna är på Husqvarna 727 som är i köket, den andra spisen heter Åseda No 26.

       

Av husägare - 17 oktober 2012 15:45

På baksidan av den innersta tapeten på murstocken i köket fanns det tidning. Här kan man läsa om ett tillstånd för utskänkning av pilsnerdrycker som börjar gälla 1 oktober 1929. Förmodligen var det då de rev spiskåpan och gjorde om de två spisrummen till en sammanhängande lägenhet med ett rum och kök. Modernt med kakel och tapeter minsann.    

Av husägare - 15 oktober 2012 15:44

Miraklet har skett (fast det gick trögt...), färgen är borta. Nästan. Hur kul är det? Miraklet borde istället ha skett hemma hos lilla Anna. Där hände det inte och nu är det försent.


Färgen är som sagt bara nästan borta. Över skarvarna och på vissa ställen där pappen varit skadad tidigare har de målat plastfärgen utan limfärg under och där sitter den stenhårt. Det gör nog inte så mycket. Jag har bestämt att om den sitter stenhårt nu när jag verkligen tjatar på den att den ska lossna så kommer den nog att sitta fast sedan också. Jag slipar på den så ytan ger fäste för nästa färg så går det nog bra. Inte så kul att slipa på plastfärg, luften blir tjock av slipdamm, förmodligen inte av hälsosammaste art.  


Alltihop känns just nu alldeles för mycket, jag mäktar inte med mitt jätteprojekt, det blir aldrig beboeligt, jag knäcker mig på kuppen, det blir aldrig hemtrevligt, Göran får rätt. Men jag kan inte ge upp heller, nu är jag tvungen att köra på, huset går inte att sälja som det nu ser ut.... Att fira jul i Bersbo är nog en orealistisk utopi dock. jag har helt enkelt inte kraften...

allrum · tak
Av husägare - 15 oktober 2012 15:41

Men bara en bit. Något hade blivit fel i beställningen (igen...) och det räckte inte ihop. Muraren har beställt mer och ska göra klart endera dagen. Själv ska jag beställa handfat o duschvägg nu.  

Ovido - Quiz & Flashcards