Alla inlägg under januari 2014

Av husägare - 26 januari 2014 21:54

Ytterdörren i huset är original. Tyvärr är den bara en tunn brädkonstruktion och inte heller särskilt tät i skarvarna... En del funderande har det varit på hur det skulle lösas. Man vill ju inte gärna ta bort originaldörren. Jag frågade Ahlström, min idol den gamle byggmästaren, och han visste besked förstås. Det går att sätta en dörr till utanför sa han. Så jag har letat lite efter lämpliga snickerier där man kan beställa sådant. Inte riktigt hittat. Men jag fick tips om ett bra snickeri när jag var på en gård i Kisa. Åkte direkt från gården till Åvalla snickeri och beställde min dörr. Markus mätte den befintliga dörrkarmen och tänk att den var helt rätvinklig, det slog på en millimeter!    Redan nästa gång jag var i Kisa var dörren klar. Jag hämtade den i fredags och nu har vi grundmålat den med två lager linoljefärg och den står i Carinas garage. Nu måste jag bestämma vad den ska ha för kulör. Den befintliga dörren är gulockra och det verkar inte vara andra kulörer under. Men många av de andra husen har mörkröda dörrar, och den färgen är det på utsidan av spröjsen i fönstren på mitt hus.

Bilden är tagen i Åvalla. http://www.avallasnickeri.se/dorrar.html

Av husägare - 13 januari 2014 11:16

Jag har nyss fått reda på att grått är den senaste hetaste inredningstrenden. Tänk att mitt hus skulle få uppleva en sådan upphottning på gamla dar! Jag är så otroligt stilsäker att tillochmed katten går helt i grått :)

   


Nu börjar det bli mysigt i huset igen. För att riktigt få till det tänker jag ha en "tjejträff" den 1 februari. Jag skriver det här för att de kvinnor som har tillräckligt intresse av mig och mitt hus för att läsa den här bloggen ska känna sig inbjudna. Det går bra att använda kommentarsfunktionen här i bloggen för att skicka mig ett meddelande, om man vill bli kontaktad för att få veta mer om när var hur eller om man bara vill tala om att man kommer :) Välkommen!

Ovido - Quiz & Flashcards