Alla inlägg under februari 2012

Av husägare - 20 februari 2012 16:31

                  Jag har varit bortrest en vecka. Gissa om det var spännande att komma och se mitt hus igen! Det är full aktivitet och i mina ögon flyter det på jättebra. Min idol, den pensionerade byggmästaren, har verkligen engagerat sig och fixat fram gamla bjälkar från en ladugård i närheten som ska rivas.

 

 Nu pågår arbetet med att byta ut de ruttna bjälkarna mot de gamla men friska bjälkarna därifrån. Fantastiskt. Många är redan bytta. Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, hade bara mobilen att fota med, ska ta liknande bilder med kameran sedan och byta ut de här.


Här ska det skarvas.

  


Och här är en färdig skarv enligt konstens alla regler och byggmästarens anvisningar.

  

  

Det knakade i huset när de skulle ha en nyköpt tryckimpregnerad bjälke på plats som förstärkning under den bärande väggen mellan rummen. På den undre bilden är den på plats och visst ser det stadigt ut... 


Jag fick också det positiva beskedet att det nog går att få dit en flisbil som flisar upp hela den enorma högen med ruttet virke och annat vi tagit bort. Så slipper jag hyra container och försöka få i alltihop där. Härligt. Då är det bara lite skrot och lite gamla plastmattor som jag ska köra till tippen, det ska jag fixa nu när jag har transporten här.


Det jag för närvarande har att grubbla över är rörmokeriet. Dels den rätt stora frågan om huruvida jag ska installera vattenburen värme redan nu, åtminstone i nedervåningen? Dels frågan om ifall jag ska stå på mig angående min idé om spillvärme till källaren. Dyrt och tveksamt enligt rörmokaren...

Av husägare - 18 februari 2012 15:30

Utrymmet mellan källarens tegelinnervägg och ytterväggen har först noggrannt dammsugits. Sedan har de vattnat med vätesuperoxid för att döda svampen. Hela utrymmet har fyllts med lecakulor. Virket mot yttervägg har målats med cuprinol. Slutligen har de täckt alltihop med tjärpapp och tjärat skarvarna mot virket. Hela arrangemanget känns synnerligen betryggande tycker jag.


 

 


Nu är också ena rummet klart - ett undre lager med plankor och tjärpapp över.

   

Och nerifrån källaren ser det så prydligt ut så man tror inte det är samma källare.

 

Av husägare - 4 februari 2012 20:14

Som det verkar var det inte värsta scenariot. Mycket måste bytas förstås men det var ju två bjälklag och det översta är friskt. Det undre mycket ruttet men det undre bjälklaget verkar haft som enda funktion att hålla uppe det undre lagret av isolering. Huset vilar inte därpå, inte golven heller. Fast just golven vilar numera i frid på en enorm hög utanför huset... Utom vissa delar som går att återanvända som trossbotten. Det gör inget alls, det var ju inte de gamla plankgolven, de hade blivit mellanväggar redan på 30-talet. Bara på ett enda ställe var det ruttet ända upp till det övre lagret.  .

På denna bilden ser man också att det är ett stort utrymme mellan tegelinnerväggen i källaren och den yttre stenmuren. Det utrymmet ska nu fyllas med lecakulor och överst med kalkbruk. När de har bytt det som ska bytas ska de lägga tillbaks två isoleringslager likadant som förut. Fast nu blir det förmodligen mineralull.

 

Man får vara försiktig numera och inte gå in genom dörrar hursomhelst. Kul förresten att denna dörren satt kvar i väggen bakom det lilla duschrummet.



   

På bjälken som går genom dörröppningen ser man att den inte är skarvad. det är fullängd genom hela huset på bjälkarna! Det är rejäla träd som har gått åt för detta bygge minsann.


Nu övervåningen.

 

Mellanväggen är riven i de två förråden som ska bli badrum. Vad sägs om den pampiga murstocken??! Inte alla badrum som har sådant tak... Bilden är tagen inifrån och ut mot hallen. Om jag vänder mig om ser man platsen där takfönstret ska vara. De två ljusinsläppen ska läggas igen (högt prioriterat enligt besiktningsmannen) och istället ska det bli ett takfönster i mittenfacket.

 



Av husägare - 2 februari 2012 16:17

Idag var den stora dagen när vi skulle få reda på hur angripet virket under kolstybben egentligen är. En jättebil med lång slang har dammsugit hela halva huset. Det visade sig att under kolstybben fanns ett planklager till. Och därunder ett lager spån. Och sedan det ruttna virket... Det blev ett riktigt heldagsjobb. 1790 kr/timme... Men det hade ju inte varit billigare att betala timme på tre man som skulle ösa ut det för hand.. särskilt inte när det visade sig vara två lager...

Jag vet inte ännu hur bedömningen av virket har gått, vi får väl se i morgon.

Hoppas verkligen att det visar sig vara lite mindre angripet än befarat.. men man ska väl inte hoppas för mycket.

   

Det här projektet med huset har verkligen gått in i en ny fas nu. Jag var så less och trött på att gå och plocka virke i min ruttna gamla källare. Det var nästan så att jag började ångra mig och tro att det aldrig skulle bli något av det här. Men nu, nu känns det plötsligt alldeles vansinnigt roligt. Omtumlande är ordet. Jag kan inte sova på nätterna för jag ligger och planerar. Och hela tiden kommer vi på nya häftiga lösningar. Dörren som blev över nu när det bara behövs en skafferidörr - passar den till toan därnere? Vi mäter - två centimeter tillgodo!!

Och badrummet kommer att bli helt fantastiskt med murstockens valv. Jag googlar på "badkar med tassar" numera, det krävs nog ett sådant... Killarna som jobbar i huset är engagerade och kommer med nya idéer och förslag på lösningar. De blir nästan lika glada som jag när det visar sig finnas ett oskadat och fantastiskt planktak ovanför det fula innertaket i hallen.  

 

Om det faktiskt går att slutföra allt det som vi nu har påbörjat så kommer huset sannerligen vara något att glädjas åt. Och mest fantastiskt är att det inte verkar helt orealistiskt...

Ovido - Quiz & Flashcards