Alla inlägg under december 2012

Av husägare - 21 december 2012 22:11

Inte ser det så fridfullt ut men det är det ju såtillvida att det är tyst och stilla. Inget händer och inget kommer att hända förrän v2. Då blir det plötsligt full fart, då ska köket monteras och elektrikern kommer. Och jag ska få vatten antar jag. Det har blivit något stillestånd där, antar att det är varmvattenberedaren som inte kommit.


Ingen brådska, pengarna är ändå slut nu... Det här med köket var väldigt häftigt. Och faktura med tio dagars betalning... Nåja, de har ju åtminstone levererat, hela köket är nu fullt med kök.


Lite märklig färg jag valde till luckorna tycker jag... Typiskt mig. Först har jag gått i ett år och grunnat på detta med färgsättningen i köket, och till slut kommit fram till hur det ska vara. Sedan går jag plötsligt en dag in i en färghandel och bläddrar lite i färgkartorna och pekar på en nyans. En helt annan än den jag hade grubblat fram...


 


De är bara grundmålade nu, jag får väl se hur det blir när de sitter uppe. Jag valde färgen för att det är samma variant av nyans som på stommarna fast lite mörkare. Egentligen är jag inte riktigt tillfreds med att det inte är linoljefärg. Skulle ha velat hitta en nyans som jag även kan använda på dörrfoder och fönster. Men det är ju inte försent, köksfirman kunde inte tänka sig linoljefärg för att det torkar så långsamt, de vill sprutmåla och leverera (med tio dagars betalning), men jag kan ju måla sista strykningen själv med vad för färg jag vill om jag vill. Ska förresten få besök av "min färgleverantör" på söndag, jag ska få ett pris för goda insatser inom byggnadsvården, haha. En liten julklapp efter kallduschen med köksfakturan.


Om någon har orkat läsa ända hit så får ni en hälsning, önskar God Jul till er alla. Och jag hoppas ni har mer julmysigt än jag...

Av husägare - 14 december 2012 20:15

Inte var det så svårt. En enkel list utmed snedtaket.

 


I johans rum är köksinredningen lite märkligt färglagd, men det får vara som det är tills vi har klurat ut hur det ska vara. Dörren till förrådet är ju heller inte vacker men jag tror att vi ska ta bort skivan på den. Rummet är användbart nu men det ska bli en makeover till så småningom.


 

Av husägare - 12 december 2012 19:56

Den gode Markus byggare han vet precis hur jag vill ha det. Se här, nu blir det inredning i badrummet. Av mellanväggens plankor, ihopspikat med sparade handsmidda spik. I morgon em ska jag olja dem. Dessutom har han funderat ut hur belysningen ska vara ovanför spegeln... infällda spotlights, i en planka... jag förstår inte helt men det låter fantastiskt.


Jag var inom IKEA på vägen hem från dagens jobb och där fick jag dem att beställa hem små handknutna Kelim-mattor. Jag ska göra sittdynor av dem till bänkarna. Och så kollade jag storleken på olika korgar. Under bänkarna ska det vara en hylla där man kan lägga handdukar. Och under hyllan ska jag ställa korgar där man kan ha sina hårborstar och nagelsaxar och såna grejer. Blir bra tror jag. Det ska inte vara något badrumsskåp utan jag ska ha hängkorgar till tandborstar och sånt. Blir ju massor av hängare... Kulkulkul att det blir verklighet av min vision!

 

Av husägare - 12 december 2012 19:51

Se här, nu har jag ett skafferi. Det blir precis som jag vill ha det. De gamla skjutluckorna som är ventiler finns kvar därinne, och väggarna är isolerade och det vetter mot norr så man kommer att kunna ha ganska svalt därinne. Den gamla dörren passade fint. I sista stund flyttade vi den högra väggen lite närmare fönstret, skafferiet blev lite större men inte helt symmetriskt inuti och då blev det lite plats runtom dörren också. Gör rätt stor skillnad, ser inte så inklämt ut som på bilderna. I facket till vänster om skafferiet ska det vara kyl och frys.    

Av husägare - 10 december 2012 20:45

Jag blandade vanlig linoljefärg med vatten och skakade kraftigt för att få en emulsion, det ska bli en hårdare och tåligare färg då. Det funkade inte att pensla ut den men när jag rollade blev det helt OK. Tänkte mig lite schablonbilder på det blåa med den ljusblå som jag hade på Johans rum men de två färgerna passar inte alls ihop.Nu ska det på en våtrumsmatta i det här lilla utrymmet för här ska jag ha tvättmaskinen. In under trappan får det vara öppet, där kan man ställa tvättmedel och ha en tvättkorg...

Kanske blir det problem med lyhördhet eftersom det inte blir isolerat, men då får jag väl ta itu med det senare.


   


Av husägare - 9 december 2012 20:42

Jag hade stora vyer om det här rummet. Men nu är det så här och så får det vara. Johan vill ha vita foder och lister och då får han det. Fönstren får vara som de är till nästa sommar. Efter att jag tog bilden målade jag en sista strykning på golvlisten och så satte jag i innanfönstren. Taklisterna utmed snedtaket kommer upp nästa vecka. Elektrikern ska dra nya kulo-ledningar. Jag ska byta lera i den här vedspisen också, sedan ska jag slänga ut klickgolvet och skura och städa upp hela rummet.


 

Av husägare - 9 december 2012 20:27

Plötsligt blev det kallt och massor med snö. Det var verkligen i sista stund som jag fick värme i huset. Nu har jag stängt av avfuktaren och istället är det elpatronen som sätter fart på elmätaren...


Tack vare snön fick snickarna avbryta sitt stora husbyggesprojekt och istället dök de upp i mitt kök. Nu händer det en del. Det blir gipsskivor på lerkliningen och på tretexskivorna. Enklast så. Det blir skafferi igen och en liten vägg på andra sidan, som en sidovägg till kyl o frys.

   


Jag har valt färg till luckor och stommar. För att krångla till det lite så vill jag ha luckorna en nyans mörkare än stommarna. Jag har gått med på ramar på luckorna fast jag egentligen tror att det blir väldigt jobbigt att hålla rent. Så måste det vara i ett gammalt hus tycker köksbyggaren. Pyttsan tycker jag egentligen, jag har aldrig sett något gammalt kök med sådana luckor, det är bara något som har blivit på modet nu när det ska vara lantligt och gammaldags. Jag har lite ångest faktiskt för detta köket. Det blir fruktansvärt dyrt, och så blir det inte riktigt mitt, inte helt personligt. Men att det kommer att bli otroligt snyggt, det tvivlar jag inte på. Och jag tänker att det är bra att ha ett kök som folk verkligen tycker är snyggt, om det blir så att jag kommer att sälja huset så är det där jag kan hämta hem pengarna, att köket och badrummet är så alldeles extra bra.


Taket i köket är åtminstone helt mitt, som jag har jobbat med detta tak. Och jag är väldans nöjd med hur det blev. Men på nedre bilden skymtar taket i rummet bredvid. Där körde jag fast i den förbaskade plastfärgen och jag har fortfarande inte kommit vidare. Måste ta nya tag nu i veckan!

Skapa flashcards