Alla inlägg under juni 2012

Av husägare - 26 juni 2012 22:02

Nu har jag kanske gjort bort mig? I Johans rum var färgen rätt mycket flagnad och målaren sa att "det går inte att måla om för det är målat med fel färg och då kan alltihop komma ner". Gipsskivor eller ta bort pappen var alternativen. Johan fick bestämma, det är ju hans rum, och han valde ta bort pappen. Så det har vi gjort idag Johan och jag. Problemet är att taket som kommer fram är inte alls så fint som det i köket. Där är fuktfläckar (inaktiva, sedan innan taket lades om) och många skarvar och breda springor. Som I-B säger, det fanns ju en anledning till att de spände upp pappen. Jag borde såklart ha provat först att måla. kanske skulle inte färgen komma ner förrän om fem år och då fick man fatta ett beslut då. Men nu är det som det är. Mycket jobb blir det. Jag har åtminstone ett rum att träna limfärgsmålning på innan jag ger mig på köket, det kan ju vara bra.

   


Jag har fått nya pelargoner :-) De som fanns dog ju i vintras när värmen var avstängd mitt i värsta kylan.

Av husägare - 23 juni 2012 15:41

Naturligtvis ska det vara limfärg! Enklast, billigast, miljövänligt och förmodligen snyggast också. Man behöver inte alls tvätta bort den gamla färgen heller. Däremot ska man för säkerhets skull göra en patentering genom att bestryka den gamla limfärgen med antingen skummjölk (!) eller med en fet (25%) såpalösning som sedan får torka. Det blir nog skummjölk, känns lite kul.. Jag har hittat jättebra anvisningar och recept och om jag bara hittar var man köper krita och cellulosalim så känns alltihop helt hanterbart. Skönt. Nu håller jag på med att slipa lite i taket där det blivit lite flisor efter nubborttagningen. Sedan är det bara att damma av och köra igång! På ett ställe har de skarvat i några bräder, förmodligen på 30-talet när de rev spiskåpan. Där är det så stora springor att sågspån från trossbotten ovanför vill komma ner. Jag kom på att jag kunde dreva i med linull som det ju ändå finns gott om. Ett drygt jobb som allt annat, men nu är det gjort och det känns som en bra lösning.

 



Köket · tak
Av husägare - 14 juni 2012 21:19

Se här nu börjar det vara avskalat mitt kök. Golvet är borta, takpappen är borta, skåpen är borta, listerna är borta, nubben är borta, tapeten är nästan helt borta... Nu ska jag bara tvätta bort limfärgen i taket också, sedan kan jag nog inte komma på mer att ta bort. Det  blir svårt att tvätta och måla utan golv, jag måste nog hitta på någon lösning. Dessutom tror jag inte det får droppa på linullen när jag tvättar. Har inte bestämt ännu om det ska målas med limfärg eller med linoljefärg..    

Köket · tak
Av husägare - 11 juni 2012 22:13

Nu är det så fantastiskt så att jag ska inte göra mer i badrummet. Allt som var mitt jobb där är nu gjort. Den långa väntan på muraren går nu in i en mer aktiv fas... Hittills verkar badrummet bli just så fantastiskt som jag tror. Bilden visar ingången till badrummet som den kommer att se ut när man sitter i badet. Enda problemet med dörrarna (förutom att man slår i huvudet hela tiden eftersom man glömmer att böja sig..) är att de inte går att varken stänga eller öppna inifrån. Lite opraktiskt. Erik och jag har räknat ut hur problemet ska lösas och han har lovat att fixa det. Det ska vara sittbänkar utmed murstocken på båda sidorna, av plankor från den rivna mellanväggen. Inoljade förstås. Golvet blev ganska mörkt när jag oljade det, men snyggt tycker jag. Att olja golv var mycket jobbigare än jag trodde. Detdär "arbeta in oljan med våtslippapper efter varje inoljning" var lättare sagt än gjort. Och man måste göra allt på en gång för skarvar blir inte snyggt. Så när det är dags att olja golvet i hallen gäller det att jag bokar upp alla ungdomarna och så får vi ägna en heldag åt att krypa runt på golvet med våtslipapper. Men det är värt jobbet. Och de säger att träet blir både tåligt och lättskött efter oljningen, det låter ju bra. Jag har köpt en 25-litersdunk linolja nu, direkt av tillverkaren minsann.




Apropå ungdomar så ställde de upp alla tre (är det ju nuförtiden) och vi rev de sista köksskåpen. Snabbt och lätt gick det då. Jag har ju funderat en hel del på vilken färg jag ska ha i köket. Vitt tycker Erik. Jag tänkte först olivgrönt och sedan har jag lutat mer åt dalablå. Men nu föll jag pladask för den här färgen som fanns på insidan av en av skåpsväggarna. Den är både ljus utan att vara glättig, gammaldags utan att vara omodern och helt omöjlig att benämna. Gräddgrön? Limegrå? Det framgår inte riktigt av bilden hur färgen ser ut. Under finns ett gulaktigt färglager som tittar fram här och där, det är inte det jag menar.


Jag kämpar på med nubben, börjar faktiskt se slutet nu. Nästa moment blir att tvätta taket, och slipa. Om det är limfärg (som jag tror) så måste man tvätta bort allt innan man målar med linoljefärg. Eller så tvättar man lite sådär och målar med limfärg igen. Jag har inte bestämt mig ännu.

Ovido - Quiz & Flashcards