Direktlänk till inlägg 29 juni 2014

att riva loss

Av husägare - 29 juni 2014 09:01

Det händer ju inte så mycket i mitt hus nuförtiden. Därav den låga aktiviteten på bloggen. Naturligtvis finns det oändligt mycket kvar att göra, det kommer helt enkelt aldrig att bli färdigt, men huset är fullt njutbart och då har det fått vara så. Vi behövde en tid att vila i nuet, att bli inbodda, att hinna ikapp med livet. (inte för att vi har lyckats med det, det händer så mycket hela tiden, man hinner nog aldrig ikapp....).

Två rum är än så länge helt orörda, det som ska bli Eriks rum och det som ska bli mitt arbetsrum. Erik ska själv få göra iordning sitt rum så att det blir som han vill ha det. Där har det fastnat. Han har inte vetat riktigt och när han har frågat mig så har jag sagt "var rädd om takpappen, den är ju fin" och han ville nog egentligen ta fram brädtaket. Rummet skulle behövas, vi är ju många som bor i huset, och det har varit lite frustrerande att inget har hänt i Eriks rum. Jag har saknat ett arbetsrum också. Plötsligt kände vi allihop att det var dags att ta tag i detta. Jag åkte och hämtade hem mitt skrivbord från gården och gjorde iordning en arbetshörna i mitt sovrum. Och killarna satte igång att riva ner pappen i taket i Eriks rum.

Fram kom en överraskning. Inte den vita limfärg vi hade väntat oss utan ett helt annorlunda tak. Jag är hänförd, tycker det är otroligt vackert. Erik vet nog inte ännu vad han ska tycka. Men jag hoppas han kommer att vilja ha det kvar. Han vill ju ha mörkt röda väggar så jag tror det skulle kunna bli riktigt bra. Jag tror färgen är en äggoljetempera. Den skiftar i nyanserna på ett helt underbart sätt, tyvärr går det nog inte att fånga på bild. Nyansen är mörkt grågrön...

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards