Direktlänk till inlägg 22 januari 2015

inte lättaste vägen

Av husägare - 22 januari 2015 11:36

Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar råkar jag upptäcka att under den grågröna färgen (som jag tycker mycket om men Erik inte vill ha) så finns en mörkgul. Och att den grågröna gärna låter sig skrapas bort när den är våt. Jaha. Genast sätter jag igång att skrapa. Inte för att jag tror att det inte går att måla taket vitt som det är. Utan bara för att. För att det en gång var gult. Jag vet att den grågröna kom dit före 1930 för den fanns innan man tog bort den gamla spiskupan. Så någon gång kanske på 1870-talet var taket gult. Och jag tänkte att det kan vara kul att se hur det då såg ut...

Så nu står jag här och skrapar bort hundra år gammal flugskit från ett tak i en övergiven gruvby. Medan mina syskon åker skidor i italienska alperna, frotterar sig med rockstjärnor i Senegal eller lägger sista handen vid sin senaste skiva.

Jag vet. Man bestämmer själv hur livet ska se ut. Åtminstone vi som har möjlighet, här i den rika delen av världen. Men varför bestämmer jag så konstigt?

Dessutom har jag inte tid med detta. Jag ska ju ha tjejträff igen. Hade tänkt att rummet skulle vara användbart tills dess. Ha! Tji fick jag!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 4 december 2014 17:12

http://corren.se/bostad/ylva-gjorde-ett-guldfynd-i-gruvbyn-7565122.aspx   rätt läskigt att vara i tidningen... men kul att någon hade tipsat dem om mitt hus! ...

Skapa flashcards