Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

hönshus

Av husägare - 13 juli 2014 11:39

Äntligen har jag återigen kommit till en punkt i livet där det är dags att skaffa höns. Jag har beställt Kindahöns, genbankshöns av en utrotningshotad lantras. De verkar jättefina och lugna och ruvningsbenägna. Det där sista med ruvningen är viktigt eftersom ungdomarna som bor i mitt hus tycker att det skulle vara så gulligt med kycklingar.


Det var mycket funderande på var hönshuset ska vara. Jag bestämde mig för dasslängan. Det är bättre golv där än i förrådslängan, och det kanske är skönt om hönsen kommer en liten bit ifrån huset så kanske några blomrabatter får vara ifred. Visserligen älskar jag höns som ligger och solar lite nergosade i jorden utmed husväggen, men det är trevligt med blommor också :). Att stänga in dem i en hönsgård vill jag helst slippa. Bara om räven äter upp dem allihop vill jag ha dem instängda. Men skulle det hända så har jag ju inte längre några höns att stänga in....


Det var mycket jobb bara att röja ur all bråte i det utrymmet där hönsen ska vara. Vi hittade harv och årder för häst. Tror inte Bella klarar sånt dock... Och ett helt tegeltak. Jag lyckades klämma in alltihop i förråden. Och så ska man isolera så inte hönsen fryser ihjäl. Det var gles panel och hela skjulet är slarvbyggt, delvis av gamla dörrar från ett annat äldre skjul gissar jag. Så jag började med att täta alltihop med wellpapp. En häftpistol fick jag köpa, men jag bestämde då att jag skulle bygga resten av mitt hönshus utan investeringar. Spillvirke av olika slag finns det ju gott om, och flera packar med isolering i garaget. Och massor med olika masonitbitar överallt. Så jag har reglat upp så gott det gick med olika brädlappar och läkt. Och isolerat och lappat med masonit. Inte blev det snyggt, men åtminstone välisolerat och kanske när jag målar att det kan bli OK. Tror inte hönsen bryr sig om det estetiska. Nu är det äntligen dags att måla väggarna och sedan ska jag bygga värpreden och montera sittpinnar.

               

Det är ju ingen stor brådska med att hämta hönsen. Vi har fått ett utbrott av Newcastle Disease här i länet och jag har varit inblandad i provtagningar. Jag försökte hålla en extremt hög nivå på hygienen och tror faktiskt inte jag fick med mig någon smitta hem, men en viss karenstid skadar säkert inte.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards