Direktlänk till inlägg 2 maj 2014

mangelbräde

Av husägare - 2 maj 2014 13:00

Till minne av Bertil Ahlström


Detta mangelbräde fanns i gruvarbetarbostad nr 15 i Bersbo. Jag skänker det till Björsäters hembygdsförening för att hedra minnet av Bertil Ahlström och tacka honom för hans stora engagemang i att leda arbetet med renoveringen av det huset.


Bersbo 2014-05-02

   


Har man följt min blogg så figurerar här och där en pensionerad byggmästare. Utan honom hade jag inte haft något hus. När budgivningen var klar och jag tog dit en besiktningsman och fick klart för mig att källaren var full med hussvamp, då gick köpet tillbaka. Jag ringde Ahlström och förklarade läget (det var så man gjorde i Björsäter när man fick ett problem) och han kom och gjorde en grundlig undersökning av huset. Vi borrade i syllar och knackade i takbjälkar och var inne i alla kattvindar. Det var då vi hittade en samling gamla bruksföremål. Jag lovade honom där och då att om jag köpte huset så skulle jag skänka till hembygdsföreningen. Smedstorpet var inte alls färdigt då, men det fanns ett behov av bruksföremål så småningom.

När han hade undersökt färdigt så sa han att han tyckte att jag kunde köpa huset för det lägre priset som då var aktuellt "om det är det du vill". Det går att göra i ordning, sa han, men kanske går det till mer än de sänker priset, man kan inte veta hur stor skadan är förrän man har rivit upp golvet, och det kommer att ta två år innan du har det beboeligt. Och jag frågade honom om det gick att göra badrum i förråden under murstocken. "Ja" sa han och såg sig om därinne, med händerna på ryggen på sitt karakteristiska vis "här går det att tillskapa ett badrum".

Jag litade på honom, som alltid, pålitligare och kunnigare karl har aldrig funnits. Och jag köpte. Han sa också vilken byggfirma jag skule anlita "för dem har jag bra kontakt med". I källaren slog han ut med armen "allt det här måste bort" och jag satte igång med att riva mögligt virke som varit väggar och hyllor i alla familjernas potatisförråd. Sedan satte arbetet igång och det var nog Bertil som var inblandad i att Baroniet rev den gamla lagårn just då (den skulle rivas sedan länge) och fixade så jag fick bjälkarna från den ner till mitt hus. Och han var med hela vägen, såg till att bjälkarna blev bytta enligt konstens alla regler med riktiga skarvar. Han förstod precis att jag inte ville ha isolering med mineralull och han fixade linull från Finland. Och han förstod att jag ville ha golv med riktiga plankor och skaffade norrländsk furu till bra pris. Och han såg hur fantastiskt badrummet skulle bli och han sa "det här blir ett rum för rekreation, här får du inte ha någon tvättmaskin". Så det har jag inte, den har jag klämt in på lilla toan under trappen. Och det var han som pekade mitt på golvet och sa "här kan du ha en köksö" och vips var hela problemet med det utspridda köket löst.

Jag skulle kunna skriva i timmar om alla gånger i mitt liv han var fantastisk: hur han räddade nödsituationer (som när Erik 5 år på jakt efter kattungar på logen hade hittat pådraget till höhissen och kört åt fel håll och slitit ner vajern utmed hela väggen två dagar innan höet var torrt). Hur han löste omöjliga problem (hur skulle fodervagnen ta sig igenom svängen där ingen plats fanns? några timmar med tumstocken, några krumelurer på ett papper, en natts grubblande, sedan visste han och byggde och det gick, fodervagnen svänger med centimetrar tillgodo på varje sida). Hur han gjorde fenomenala gjutningar (när firman kom och ställde ut de färdiga elementen till gödselbrunnen hade de räknat med två dagars arbete - det var klart på några timmar, plattan var perfekt gjuten) (när han räknade ut betongåtgången till lagårdsutbyggnaden fick han en skottkärra kvar när det var färdiggjutet, den lastade han på flaket till sin pickup och körde iväg till en trappa han hade lovat att laga). Hur han aldrig tummade på sin heder och fuskade utan alltid gjorde allt så som det bäst borde göras.

Men det mest fantastiska just för mig var ju att han hjälpte mig så otroligt mycket med mitt hus. Och det tog två år, nästan på dagen faktiskt, just som han sa. Nu är jag där, nu bor jag i mitt fantastiska hus och jag är lycklig varje dag för att det blev verklighet. Utan Ahlström hade det aldrig blivit varken så här färdigt eller så här bra.

Jag är glad att jag hann tacka honom en del i alla fall. Han var här på bjälklagsfest och vi skrattade så vi kiknade när han berättade hur han brukar googla. Med spade. Ibland kunde han hitta just vad han letade efter! Jag var hos honom med en hel del gamla bruksföremål som jag skänkte till hembygdsgården, ostform, laggträ, okträ osv. Mangelbrädan är från 1700-talet och jag ville inte ge bort den då. Men nu ville jag ge något som känns lite extra och då blir det den jag skänker till hembygdsföreningen till Bertil Ahlströms minne. "Det var klämmigt av dig" skulle han ha sagt.

Jag skriver det här inlägget i förväg men postar det så att det kommer ut på bloggen när begravningen är över. Jag är enormt tacksam att jag hade förmånen att lära känna och få hjälp av Bertil Ahlström. Jag önskar att han hade fått vara med oss ännu en tid, han hade så mycket kvar att lära ut, alla de kunskaper och erfarenheter han tar med sig i graven är nu förlorade för oss alla. Jag hade velat att han hade fått några år att njuta frukten av allt hårt arbete, åka runt och vara konsult och få betalt för att berätta för folk hur de ska göra istället för att själv slita ont i alla väder som han gjorde större delen av sitt liv. Hans storhet var sådan att han hade kunnat ha hela världen som sitt arbetsfält, men han blev hembygden trogen och det var nog egentligen ett val han gjorde. Jag och många med mig är otroligt tacksamma för det valet. Vi kan hedra hans minne genom att respektera det välgjorda, respektera medmänniskorna och hjälpa där vi behövs även om det är obekvämt ibland.

Ett stort tack till Eivor som lät oss alla vara med och få ta del av Bertils storhet och stora godhet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards