Alla inlägg den 21 mars 2013

Av husägare - 21 mars 2013 18:38

Det är väl inte precis en yrkesskada jag har fått, men en hobbyskada kan man väl kalla det, det här nya ovanan att stirra upp i taket i alla hus jag kommer in i.... Jag hoppas innerligt att folk som kommer och hälsar på mig så småningom inte har samma dåliga vana. Jag måste nämligen tyvärr ge er rätt, alla ni som med rynkad panna har tittat på mitt skrynkliga tak och skeptiskt skakat på huvudet när jag glatt har påstått att "det kommer inte att synas sedan när taket blir målat...". Det syns. Skrynklor har en förmåga att synas även om de är vita.... Egentligen är det inte snilleblixten med glasfiberväven det är fel på, det kunde nog ha blivit bra. Felet är torremsorna vi satte upp. Nu har jag insett att när man sätter upp torremsor så ska de vara fuktade först, innan man limmar. Både den breda remsan och den olimmade mittremsan. Hade vi tänkt på det hade det nog inte blivit så fult. Fast det blir bättre än på bilderna sedan när taket har torkat igen. Pappen spänner sig när den torkar och en del av skrynklorna försvinner åtminstone. Jag tänker ha det så här i alla fall. Det är mitt hus och jag bestämmer själv vad som duger. Jag har ingen lust att riva ner pappen och ta bort tusentals nubb och tvätta ner limfärg.. Synd bara att man inte är lite händig, jag tror hela renoveringsprojektet hade blivit både bättre och lättare då...    



För att trösta alla som kanske har legat sömnlösa och oroat sig för mitt skrynkliga tak kan jag berätta att när pappen torkar spänner det upp sig rätt bra. Dagen efter första strykningen såg det ut så här:

 

allrum · tak
Av husägare - 21 mars 2013 17:13

Idag har jag haft time-out från allt vad kossor heter och bara målat hela dagen :-) Det började rätt bra. Äntligen gör jag skäl för mitt pris i byggnadsvård och målar lite snyggt. Jag blev inte nöjd med den ljusgrå färgen jag hade köpt, men som tur var hade jag ju garderat mig med en annan nyans. Den hette "skärgårdsgrå" och när jag tömde i den lilla burken i en halv burk med helvit färg så blev det helt OK tycker jag. Visserligen håller jag med Erik om att jag har valt en ful och underlig färg på skåpluckorna, men den här nyansen passar bra till dem åtminstone.... Tror jag...



Jag gör som man ska när man målar linoljefärg, målar tunt tunt, nästan masserar in färgen i träet och sedan avsluta med långa rakdrag. Allbäcks som tillverkar färgen jag köper påstår att man inte ska behöva göra så, man kan måla tjockt och bara en eller två strykningar. Men det tror jag de säger bara för att inte skrämma bort sådana kunder som tycker att det verkar jobbigt att måla med linoljefärg. Visst är det lite jobbigare att göra många tunna lager, men det blir absolut snyggare.


   

Ovido - Quiz & Flashcards