Alla inlägg den 16 mars 2013

Av husägare - 16 mars 2013 19:06

Jag var ju så nöjd med mitt målade kökstak, jag tyckte det blev så bra till slut och att det var värt allt arbete. Men jag ropade hej för tidigt... Nu fick jag se att färgen släpper på vissa ställen. Så kan man ju inte ha det. Jag har ju mer färg kvar i den nyansen (ungefär åtminstone) så jag slipade bort det bubbliga och sedan hoppas jag att det går att lappa i utan att det blir alldeles jättefula fläckar. Suck, aldrig får man vara riktigt glad...


   





Min bänkskiva blev i alla fall fin. Nu har jag lärt mig att linolja på färskt trärent virke ibland gulnar mycket medan den härdar. Det kanske inte blir snyggt. Tydligen kan man hejda det genom att solbleka oljan. Det är ju för sent nu, men jag kan inte låta bli att kånka ut hela bänkskivan i solljuset sådana här strålande vinterdagar. Vem vet, kanske har det en viss blekande effekt...? Pärlsponten bakom ska jag måla med en ljusgrå linoljefärg som jag också tänker använda på Johans golv och på fönster- och dörrfoder i köket. Ska provmåla lite först...


 

Köket · tak
Ovido - Quiz & Flashcards