Alla inlägg den 19 juli 2012

Av husägare - 19 juli 2012 22:31

Ikväll har jag målat mitt kökstak med fyra liter Arla minimjölk. Är jag galen eller bara lite knasig? Det kallas patentering tror jag och om man gör så med limfärgen så kan man sedan måla den med vad för färg som helst, man slipper tvätta ner den. Man kan förstås patentera med tunn linoljefärg också men minimjölken är betydligt billigare och så känns det lite kul. Jag läste om det på byggnadsvårdsföreningens hemsida har jag för mig. Eller Skansens.. Nu är det gjort i alla fall, lite jobbigare än jag trodde för jag fick pensla ut det också så det inte skulle bli droppigt och nopprigt efter rollern. Borde haft nån av killarna med mig.. Men nu vet jag att jag behöver en hel eftermiddag för att måla taket, det går inte på en kväll. När mjölken torkat ska taket vara redo för målning.


Bilden visar taket när det torkat i ett par dagar. Det vitnar när det torkar så någon effekt lär mjölken haft.



Nästa bild är från Johans rum, tyvärr dålig, tagen med mobilen. I det rummet tänker jag tvätta ner limfärgen med golvmopp och svamp. Jag har äntligen kommit fram till hur jag ska göra med listerna. Jag har tagit till mig folks goda råd - Örjan "du måste nog byta elsladdarna i vilket fall" -Gunnar "varför skulle du ta bort listerna?" . Jag tar ner sladdarna och sedan lossar jag lite på listen och då kommer jag åt att ta bort pappen och de nubb som sitter lite in under listen. Och sedan spikar jag dit listen igen. Tar tid förstås, som allting annat, men det blir helt OK och nu kommer jag vidare... 


  

Ovido - Quiz & Flashcards