Alla inlägg den 16 juli 2012

Av husägare - 16 juli 2012 21:12

Yes, nu har jag varit på besök i byggnadsvårdsbutiken och pumpat mannen där (som jobbar som målare) på alla detaljer i linoljemålandets konst... Tyvärr vet han inget alls om limfärg, men det lutar numera åt linoljefärg i taken. Eftersom det verkar så svårt att få tag på cellulosalim. Och eftersom åtminstone ett kökstak kan bli svårskött med limfärg som inte går att tvätta och snabbt blir missfärgad av fett eller vedrök.


Men den matta linoljefärgen han säljer innehåller vatten (!) . Tydligen är det det som gör den matt, att den är en emulsion. Det innebär att jag för säkerhets skull ändå måste patentera limfärgen med skummjölk innan jag målar. Han tyckte jag skulle tvätta ner limfärgen och det ska jag nog göra i Johans rum där den sitter så löst, alternativet är stålborste och det är nog jobbigare. Men i köket sitter färgen så bra att det känns väldigt onödigt att tvätta bort den, dessutom får ju inte linullen bli fuktig.


Det roliga var att när jag på hemvägen stannade till i mitt hus och såg på alla ytor som ska målas med mina nyvunna kunskaper så kändes det plötsligt inte ohanterligt längre! Nu längtar jag plötsligt efter att sätta igång!

Ovido - Quiz & Flashcards