Alla inlägg under augusti 2012

Av husägare - 6 augusti 2012 13:22

Idag har Johan och jag målat taket i hans rum. Ojojoj, jag är inte målare, det är uppenbart. Kladdigt och jättejobbigt. Har ingen aning om hur det blir. Nästa strykning ska vi späda färgen med lite mer vatten, tror det kan gå bättre då. Nu var den så svår att stryka ut snyggt och hann nästan torka när Johan hade rollat upp den innan jag kom med penseln! Och hur bär man sig åt för att inte kladda ner hela huset...?


Där jag hade låtit lite limfärg vara kvar i sprickor och knasthål lossnade det stora flagor så det var inte smart.


Tapeten är inte vattenfast, hela mönstret lossnar när man torkar av. Jag har mycket att lära.

Av husägare - 5 augusti 2012 20:28

Nej. Min minimjölkspatentering funkade inte. Vi fick avbryta målandet för det släppte från underlaget här och där. Inte någon jättekul upplevelse. Men föralldel självförvållat eftersom jag valde att patentera med mjölk och inte med en utspädd linoljefärg. Nu får jag skrapa och slipa där det släpper. Och provpatentera i ett hörn för att se om det blir bättre med linoljepatentering. Annars måste jag tvätta ner alltihop och det går inte nu, då måste jag ha golv först... Tur att jag har tvättat bort färgen i Johans rum åtminstone, där bör det gå bra att måla. Mycket färg går det åt också, svårt att förstå hur de kan påstå att en liter ska räcka till 10 kvm.

Av husägare - 2 augusti 2012 17:22

Äntligen.       Igårkväll tvättade jag bort den sista limfärgen från Johans tak. Färgen som jag ska måla med, en linoljeemulsion från Allbäcks som blir matt, går även att använda som spackel om man inte rör upp den utan använder den så tjock som det går. Jag har provat det i de värsta största kvisthålen, för övrigt får det vara bra som det är. I morgon ska jag provmåla lite i ett hörn men själva stormålningen får vänta till nästa vecka när Erik är hemma och Johan frisk från sin förkylning. Har inte riktigt bestämt ännu ifall jag ska blanda i pyttelite grått pigment. Ska nog provmåla med båda varianterna. Det ska bli väldigt spännande att se ifall min mjölkpatenterade yta håller att måla på... och ifall det funkar utan shellack...


Igår var jag hos en granne som har renoverat ett gammalt torp på  ett mycket genomtänkt och smakfullast tänkbara sätt. Och fick se fantastiskt fina skurgolv, finns ingen anledning att ångra att jag tänker satsa på det med de två nya furugolven jag får. Men när det gäller handsmidda spik i det nya golvet så har jag kommit fram till att det får räcka med att de använder de spiken vi har räddat från det gamla golvet. jag tänker inte börja skicka efter en massa sånt, då kan det bli omöjligt att sätta gränsen. Jag sätter gränsen vid att vi återanvänder sånt som redan finns i huset.


Jag fick också se målade tak med just sån färg som jag tänker använda, det var helt så som jag har tänkt mig. Och så fick jag ideer om färgsättning i kök och på snickerier. Och stänkmålning - blir verkligen himla snyggt. Mycket finns det hela tiden att tänka på. Så idag har jag tillbringat en timme med att ligga och tänka i hängmattan..

Ovido - Quiz & Flashcards