Alla inlägg den 13 augusti 2012

Av husägare - 13 augusti 2012 21:36

Yes! Idag svängde jag inom mitt i arbetsdagen, bara för att kolla hur det blev det jag gjorde igårkväll Och si, då var muraren där! Jättespännande.  



Och så var det detta med shellack... En lång och tröttsam berättelse följer härmed. Androm till lärdom. Eftersom jag slarvade från början och inte shellackade kvistarna innan jag började måla så blev det bruna fläckar över kvistarna och också på vissa andra ställen där det var skrovligt. Jag trodde inte man behövde när det var så gammalt trä men nu har jag lärt mig att gamla furuplank slutar egentligen aldrig att kåda. Nåväl, jag köpte shellack och målade på kvistfläckarna i ett hörn. Och målade över med takfärgen direkt. Igårkväll när jag kom fick jag se att det verkligen inte hade hjälpt, det var om möjligt ännu brunare fläckar där jag hade shellackat... Så jag suckade och målade över alla fläckar (inte bara de shellackade kvistarna utan alla fläckar) igen med takfärgen, denna gången med färgen tjock och oupprörd. Och idag som sagt åkte jag förbi på dagen för att kolla. Och fick se att det hade kådat igenom på alla de icke shellackade kvistarna men att det var helt OK där jag hade shellackat. Så det var bara att sucka igen. Ikväll har jag shellackat alla kvistar där det hade gått igenom (egentligen bara vissa plankor faktiskt) och målat över en gång. I morgon kväll ska jag måla över alla fläckarna igen och sedan ska det väl äntligen vara klart för den sista strykningen.

Då kommer det väl förstås att bli alldeles flammigt eftersom jag har målat så många lager fläckvis...

 


Fönsterkarmen är helt omöjlig att få bort. Till slut trillade det ner en tioöring och jag fattade att den är skruvad inte spikad. men då hade jag redan gjort sån åverkan så den måste bort i vilket fall. Skruvarna sitter som berget, försänkta och kittade, ett välgjort arbete... Jag har kommit fram till att jag måste skaffa fram en smal metallsåg som jag kan stoppa ner i sprickan och såga av skruvarna.. Känns som ett onödigt arbete jag skaffade mig där.. Måtte karmen vara jättefin när jag väl får fram den...

Ovido - Quiz & Flashcards