Direktlänk till inlägg 10 augusti 2012

ta bort eller inte, det är frågan

Av husägare - 10 augusti 2012 21:37

Rätt ofta har jag fått ställa mig den frågan under det senaste året. Oftast blir svaret JA. Jag har tagit bort golv och tak. Nu gäller det fönsterkarmen. Den är tydligen liksom utvidgad i samband med att de satte upp tretexskivorna. Fråga ett var - ska jag ta bort kittet i skarven? Och det skulle jag förstås för det var sprucket. Fråga två är om jag ska ta bort hela den yttre kanten? Kanske blir det bättre med bara den gamla, den verkar ha rätt snygg kant..  


Jag har fått lära mig att jag har särskilt fina fönsterbeslag. De är vällade. Kul att få veta annars hade jag inte tyckt att de var särskilt speciella. Som ni märker har jag nu börjat förbereda mig för att måla snickerierna i Johans rum. Det är nog smartast att göra det innan man målar väggen kom jag på. Jag tror jag ska ha lite pyttelite ljusgrå nyans på fönsterkarmar och dörrkarm, väggen ska ju vara blågrå. Och det kan vara snyggt om taklisten är lite mörkare än taket kanske. Själva fönstren ska jag inte ge mig på just nu, jag tänker bara olja dem så klarar de sig ett tag till...


 

Men först har jag en strykning kvar att göra i taket. Jag slarvade med shellack (tänkte att det kanske inte var nödvändigt på så gammalt tak (men nu har jag fått lära mig att gamla furuplank slutar egentligen aldrig att kåda)). Därför har jag nu bruna fläckar vid alla kvistar och på alla skrovliga ställen. Jag har köpt shellack nu och ska prova i ett hörn om det går att ha på det nu inför sista strykningen eller om det blir blankt och konstigt.


 


Mycket "prova i ett hörn" nuförtiden.. I det här hörnet i köket har jag nu patenterat med en tunn linoljefärg (60% balsamterpentin - gissa om det var slabbigt). det ser väldigt bra ut och jag ska provmåla samtidigt som jag gör sista strykningen i Johans rum.

 


Den här sommaren har försvunnit utan att jag har märkt det. Jag har haft mycket ledigt men eftersom varje ledig stund har gått åt i huset (och vad har jag fått gjort... ett halvt tak...) så har det inte blivit något semestrande just. Nåja, jag har väl roligt? På sista tiden har jag i alla fall fått visa huset för många intresserade besökare och det är väldigt väldigt kul och får mig peppad att jobba vidare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards