Direktlänk till inlägg 23 januari 2013

snilleblixt

Av husägare - 23 januari 2013 19:32

Jag tycker själv att jag har fått en snilleblixt. Taket i allrummet har gjort mig gråhårig (av slipdamm). Och inte har jag fått fason på det så att det går att måla. Dessutom har jag ruggat upp pappen av allt slipande. Nu kom jag plötsligt på det! Jag ska limma hela taket med tunn glasfiberväv. Det finns tillochmed en sådan rulle på en av kattvindarna. Det blir såklart inte heller särskilt enkelt, hur ska man få det slätt? Och hur ska man få upp det överhuvudtaget utan att det släpper någon annanstans? Men jag tror ändå det kan lyckas. Om man stryker vävlim både i taket och på väven och låter det suga in sig en stund först. Och så tager man ett antal tonåriga söner som får hjälpa till att fästa upp väven. Det känns som om en ljusnande framtid stundar... Tänk om jag äntligen skulle kunna måla det taket....


 

allrum · tak
 
 
Sophie

Sophie

23 januari 2013 22:06

Vad är det egentligen som är problemet med taket? Är det limfärg du slipar bort eller vad är det du slipar? Jag är nog rätt tveksam till att det fungerar med glasfiberväv, tror att pappen kommer bli för tung när du blöter ner den med vävlim och sätter väv och att den då går sönder och trillar ner.

Vad är det som gör att du inte kan måla direkt på den nu? Vill du ha bättre/slätare yta eller fäster inte färgen annars? Skulle jag sätta upp något i taket skulle jag valt vanligt brunt omakulerat omslagspapper som är tunnt och lätt och då limma det med ganska lite cellulosaklister så det inte blöter och tynger så mycket. Vävlim innehåller mycket mer vatten än sådant lim. Annars kan man även klistra upp tidningspapper som man river kanterna på. Jag har aldrig gjort det på ett helt tak men jag har lagat en hel del skador på så sätt och det syns inte alls sedan när man har målat att man lagat.

http://www.sodergarden.wordpress.com

husägare

24 januari 2013 08:26

Hej. Limfärgen hade de målat över med en vattenbaserad plastfärg. Det var inga problem att få bort där det var limfärg under, släppte bra efter att jag haft på tapetklister. Men i samband med den målningen hade de lagat skarvar och vissa andra ställen med nya torremsor. Det var ju bra. Men när de målade över det med plastfärgen så blev den omöjlig att få bort. Jag har provat att måla över på ett av de ställena men då spricker ändå plastfärgen när pappen blir fuktig och rör sig. Så min första teori var att jag skulle slipa mig igenom plastfärgen såpass att färgen ändå fäster. Det finns ju förstås andra alternativ. T ex skulle jag kunna försöka lösa upp den med rödsprit? Eller bara sätta nya torremsor igen. Men eftersom det också är många andra småskador på pappen kändes det bra med vävalternativet (fast vissa hål måste lagas med tidningspapper i alla fall). Man behöver kanske inte göra hela ytan på samma gång.... Väven jag har är VÄLDIGT tunn och lätt, som silkespapper.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards