Direktlänk till inlägg 30 september 2012

dags för nya experiment

Av husägare - 30 september 2012 19:16

Att slipa sig igenom plastfärgen och ner till limfärgen är inte så alldeles enkelt, jag tröttnade rätt omgående. Men på vissa ställen släpper alltihop ganska bra om jag lossar det försiktigt med en spackel. Därför har jag nu kommit på att jag ska testa att göra som jag läste om på något ställe - kleta hela taket fullt med tapetklister och låta det torka. Då lär tapetklistret krympa så att det drar loss färgen från underlaget. Jag ska väl göra som vanligt och prova i ett hörn först....  

allrum · tak
 
 
Sophie

Sophie

30 september 2012 20:35

Jag har också läst om att man kan använda tapetklister men inte att klä hela taket på en gång utan tvärtom ta en liten bit i taget så att taket dels inte blir för tungt (då kan pappen bli för tung och följa med ner) och dels för att man inte hinner med att skrapa om man kladdar klister på hela på en gång. Den metod jag läst om går ut på att man ska ta på klister på ca en kvadratmeter åt gången och låta det lösa upp färgen och sedan skrapa bort det och så ta nästa kvadrat. När man tränat lite kan man ta på klister på en kvadrat och låta den verka under tiden man skrapar på en annan.

http://www.sodergarden.wordpress.com

husägare

30 september 2012 21:16

Oj, det har jag inte tänkt på att pappen kan bli för tung, TACK!! Fast det där med att färgen löser upp sig tror jag gäller limfärg. Problemet här är att det är målat med en plastfärg ovanpå limfärgen. Men om den löser upp sig är ju allt gott och väl. Och annars får jag se om det funkar det där med att klistret krymper och drar loss färgen. Spännande. Tror jag kommer att hinna prova i ett hörn i morgon.

 
Hans

Hans

1 oktober 2012 12:51

Jättetrevligt projet ni har på gång. Hittade er först idag. Ska läsa igenom rubbet.

http://www.gardochtorp.se/hans.aspx?article=4689

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards