Alla inlägg den 28 september 2012

Av husägare - 28 september 2012 12:22

Nu har jag även golv i det här rummet bredvid köket. Vet inte vad man ska kalla det, allrum låter dumt, TV-rum är det ju inte när jag inte tänker ha någon TV... Det kanske bara är "Rummet". Nu kan jag i vilket fall gå omkring härinne och det innebar att jag kan börja fundera på nästa steg. Väggarna ska jag spänna lumppapp på och måla. Men man ska ju börja i taket. I detta rummet är spännpappen i taket inte trasig, det är bara färgen som har spruckit. Jag har tagit fram min välanvända takslipmojäng och börjat bearbeta taket. Om jag bara orkar göra det ordentligt så tror jag faktiskt att jag kommer ner i limfärgen och sedan är det väl "bara" att patentera och måla "som vanligt"...


 

allrum · tak
Av husägare - 28 september 2012 12:08

Nu har jag målat väggarna i Johans rum en första strykning. Jag gillar färgen. Sedan ska jag göra en schablonbård i brösthöjd (eller ska den vara under taklisten?) i två färger, en vitaktig och en dalablågrå. Och kanske lite geometriska krusiduller i hörnen..? Taklister och övriga snickerier ska också vara i den dalablågrå nyansen. Jag har inte gjort sista strykningen på fönster- och dörrfoder, kom på att det duger så här så länge om det ändå ska målas igen senare. Börjar undra om det verkligen är värt besväret att byta foder, det kommer att vara omöjligt att få bort de här utan att knyckla till tretexskivan. Under elementet hade jag målat vitt innan de hängde upp det. Det var ju himla onödigt har jag kommit på nu, hade varit kul att ha haft tapeten kvar där. Det blev inte snyggt tycker jag att ha bara vitt under fönstret så efter att jag tog kortet målade jag blått därunder karmen.


 


Min största fundering gäller de där blommorna i tapeten. Jag lämnade några rutor... Om ni undrar över formen på rutorna så har jag gjort sådär för att det ska passa ihop med schablonmönstret sedan. Men det ser ju inte klokt ut! Erik kommer att såga detta totalt. Johan är ju den som bestämmer, vi får se vad han säger. Kanske blir det bättre om jag gör liksom en ram runt i samma dalablågrå schablonfärg? Eller ska jag bara måla över och bestämma att det inte blev bra? Rutorna skulle ha suttit mer symmetriskt, men jag fick ju välja några oskadade fläckar av tapeten...


   

Ovido - Quiz & Flashcards