Direktlänk till inlägg 14 september 2012

det blir mera

Av husägare - 14 september 2012 19:50

I Johans rum har jag lite svårt att komma till skott och verkligen börja måla väggar och snickerier. Jag skulle ju "bara" kladda på lite färg på väggen, det skulle gå fort... Jag har hållit på med att slipa och spackla hur länge som helst. Och jag har skrapat fönsterkarmar. Tänkte ta ur fönstren medan jag målade men tji fick jag, de sitter som berget och jag vågar inte ta i mer, då går de väl sönder...Så jag bestämde raskt att det var onödigt att ta ur dem. Har de suttit fast i hundra år så kan de väl sitta fast i hundra år till. Man kan inte öppna dem förstås men det behövs ju inte för de är försedda med ett charmigt litet vädringsfönster. Johan och jag har oljat fönsterlisterna (och fönsterkarmarna också) med min råa linolja uppvärmd i vattenbad till 60 grader, som Carina sa att jag skulle. Så nu är de oljade. Nu undrar jag om jag inte ska ta och måla insidan av fönstren lika gärna när jag ändå målar karmarna? Om jag ändå inte får loss dem kan jag lika gärna måla fast dem...


 


Plötsligt fick jag också för mig att det inte gick att stå ut med den grålila spruckna färgen på murstocken och vips satte jag igång med att måla den vit. Jag använde emulsionsfärgen Linus från Allbäcks, den lär ju vara värmetålig. Det blev inte så tokigt tycker jag. Men nu kan jag inte slingra mig så länge till, nu måste jag snart komma igång med själva väggmålandet... fast nästa vecka kommer jag knappt att hinna någonting. Tycker det går lite trögt för mig det här..


 




När jag tvättade av dörrkarmen med såpa innan målning upptäckte jag att på den äldre delen av karmen släppte färgen i stora sjok. Där var det målat med en plastfärg som bara sprätte loss hur lätt som helst. Ett bra jobb för Johan, vi har skrapat tillsammans. Men på väggsidan av karmen har man nog bytt ut den gamla bredare mot en ny smalare modernare. Tyvärr. Där går färgen inte alls att skrapa loss.

Jag gillar alla dessa gamla grågröna nyanser som kommer fram på olika ställen, det blir inspiration till färgsättningen av köket. Men här lär jag ju bara måla vitt, Johan vill ha vita karmar.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards