Alla inlägg den 31 december 2013

Av husägare - 31 december 2013 22:19

2013 var ett år med mycket mörker. Det började med sjukdom, svek och förlust och slutade med svår sjukdom. Däremellan fanns också ljus. Det stora ljuset var flytten till huset. Äntligen. Och en fantastisk sommar med mycket sol och många fester och magiska kvällar. Inte minst i mitt hus som ju invigdes med Studentfesten. Fler fester blev det sedan, bjälklagsfesten tillexempel. Ikväll är jag däremot inte på fest i skåne, nu är det mjölkning som gäller. Men jag är frisk och stark och hämtar kraft för att räcka till åt alla genom att njuta av friden i huset. Bilderna är på några av de fantastiska ljuskällor jag har. De två stormlyktorna har varit med nere i gruvan, det är jag säker på. De stod i en garderob ihop med hackor. Man fick hålla med egna redskap. Jag undrar över fotogenen, skulle man köpa den också? De dricker en hel del har jag märkt. Senare: jag har varit på besök på bruksmuseet i Åtvidaberg och lärt mig att man hade lampor som eldades med hampolja med sig ner i gruvan. Passar ju bra då att jag satsade på hampgardiner.

Det tog ett tag för mig att få hem rätt vekar och jag begrep inte hur man skulle bära sig åt för att byta veke, tända och fylla på fotogen. Som tur är så är Erik fenomenal på att klura ut sådant så nu lyser den ena. Den andra är vekehuset sönderrostat på, vet inte om jag kan få igång den alls. Ljuskronan har Erik gjort i slöjden i grundskolan. Nu har jag tagit bort garntomtarna men kronan vill jag allt ha kvar i taket ett tag till.

          


2014 borde bli bättre. Man får hoppas på lugn och ro. Men det går inte att veta, flera potentiella katastrofer lurar just runt hörnet...

Ovido - Quiz & Flashcards