Direktlänk till inlägg 14 april 2012

murstock3

Av husägare - 14 april 2012 21:26

Jag har väntat och väntat på hur det skulle bli när det hade torkat klart. Igår fick jag se att kanterna inte var helt OK, det såg tunt ut på vissa ställen. Så jag fuktade upp och strök en gång till. Rena katastrofen - det försvann mer än jag fick dit såg det ut som. På kvällen strök jag en gång till. Idag på morgonen var det spännande - döm om min förvåning när det var helt perfekt, kritvitt i ordets rätta bemärkelse. Men då såg själva valvet lite flammigt ut i jämförelse. Så det var bara att göra en strykning till där också. 1:2 har jag blandat nu de sista gångerna. Och nu på kvällen när jag kom så blev jag helt nöjd!! En märklig och ovan känsla....

Nu ska jag olja träet i väggen med dörrarna.


Men först måste jag få klart det här eländet med färgen bakom elementen. Plötsligt har det blivit bråttom. Jag har (på inrådan av byggmästaren) bestämt mig för att det ska vara en slinga med vattenburen värme i köket och rummet. Slingan ska ligga just över tegelmuren för att hindra att fukt vandrar uppåt där. Det är också för att det passar bra att installera vattenburen värme (som man väl ändå vill ha i framtiden) nu när golven ännu inte är lagda. Till att börja med sak jag ha en elpatron som värmekälla, känns inte helt bra men elradiatorer blir väl ungefär detsamma. Jag får väl elda mycket så att det inte går el hela tiden. I alla fall så måste radiatorerna upp nu när slingan läggs. Och då bör det målas vitt under fönstren bakom de blivande elementen. Det går inte jättebra för mig med den målningen... skitfult är ordet. Jag har rivit bort all lös tapet och slipat och spacklat och sedan när jag målar så är det ändå en massa tapet som vill lossna. Bara att riva bort mer, sucka och slipa. Hoppas det inte kommer att synas alls därbakom. Hade ju varit smart om jag hade tapetserat hela väggarna redan innan de började jobba i huset. Fast då visste jag inte riktigt vilka väggar som skulle vara kvar mellan rummet o köket. Men ytterväggarna... Nu är det så dags, nu får det vara så här. Alldeles trött blir jag ibland bara av att tänka på allt som måste göras i detta hus...


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards