Alla inlägg den 13 juni 2011

Av husägare - 13 juni 2011 19:49

den 13 juni 2011

Idag har jag dammsugit i garderoben innanför norra sovrummet - där det var stora högar med råttskit (den dammsugarpåsen gick direkt i soptunnan sedan). Och inte av modellen liten skogsmus på villovägar utan en rejäl gnagare att döma av storleken på lämningarna. Dammsugningen var inte i första hand för att jag vill ha rent i huset. Det vill jag förstås, men det känns som lägre prioriterat just nu när jag ändå ska riva upp och riva ut både golv och väggbeklädnad här och där. Nej, den primära anledningen är att jag är mycket intresserad av ifall det fyller på igen… Jag undrar hur man tacklar problemet med bofasta invånare av den typen i utrymmet mellan takspån och tegelpannor? Husets tidigare ägarinna har lämnat efter sig rejält tilltagna förpackningar med Kobra Rax. Kanske inte helt utan anledning…?


Jag måste säga att jag är rejält tacksam gentemot den tidigare ägarinnan och även hennes bror som ju har skött huset på senare år. De har ordat allt så bra, allt man behöver finns redan. I vanliga fall brukar jag inte vara så förtjust i att röja i andra människors gamla grejer, men här är ordning och reda och det mesta jag hittar blir jag glad över. Jag slängde två plastkassar fulla med en sorts hemmagjorda bollar tillverkade av nylonstrumpebitar fyllda med ull och hårtussar och hopknutna med snöre  (vad vill man ha sådant till? Flöte på fisknät??)  och upptäckte då att krokarna de hängde på var ett gammalt träok att bära hinkar med. Inte det som är på bilden men ett likadant.  




 Jag hittar också fynd som tyder på att de har tänkt sig att jag ska hitta dem. Idag hittade jag en massa dokument om gamla tider, bilder på gruvarbetare och berättelser om vilka de var. Och en uppsats som handlar om hur dessa gruvarbetarbostäderna var byggda från början. Av den uppsatsen förstår jag att rumsindelningen i mitt hus är den ursprungliga, ingenting är egentligen förstört eller ändrat. Också för detta är jag tacksam.


  


 Den fantastiska trappan tillexempel, där några av de trötta skäggiga männen från bilden har gått med tunga trötta fötter för att stupa i säng efter en dag i gruvan. Jag är också tacksam för det fina taket, blommorna i trädgården, vatteninkopplingen, trekammarbrunnen, gräsklipparen, att alla eldstäderna finns kvar osv osv.


Många fina gamla föremål har de också sparat åt mig. En del av dessa ska jag skänka till hembygdsföreningen, det är roligare tycker jag om folk får se dem än om de bara ligger i ett skåp hos mig, men några ska få vara kvar. En dag kommer någon annan och går och tittar i skåp och garderober och då är det ju roligt att få göra fynd!


  Ostform, ljusstakar, karda

 

Ostform, grejer att skrapa skållad gris med, karda,



 

Heter det laggträ? Som man har bankat tvätten med


   Och strykjärn med en järnklump som man kan ta ur och lägga i elden.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards