Alla inlägg den 2 juni 2011

Av husägare - 2 juni 2011 21:25

   


Oj hoppsan, jag har blivit husägare.


Huset är byggt 1890. Det har varit gruvarbetarbostad och där har bott en familj i varje rum från början. Nu har jag köpt det av en gammal dam som bott där ensam.


Under halva huset är bjälklaget ruttet och måste bytas. Taket är i gott skick och själva stommen också, syllar och sånt. Efter besiktningen gick jag också igenom huset tillsammans med en pensionerad byggmästare som är min guru och han rådde mig att fullfölja köpet till det nya lägre priset som blev aktuellt när det visat sig att det var ruttet under. Har jag tur så blir det inte dyrare och då får jag ju ett hus i gott skick.


Jag har många idéer men jag ska ta det lugnt och känna efter hela vägen. Tänkte att det kan vara kul att dokumentera utefter vägen så det börjar jag med nu. I måndags fick jag nycklarna. Nu är det torsdag.


   


Mitt hus är fullt möblerat. Verkligen fullt. Jag börjar med att bestämma mig för vad jag vill behålla… Det som ska vara kvar bär jag upp på övervåningen, det som ska ut bär jag ner. Sådär håller jag på några timmar då och då när jag får en ledig stund. Bär upp en spegel, bär ner en korsstygnstavla, bär ner en väderkvarn, bär upp och bär ner… ibland samma sak både upp och ner…


   


Några porslinsfåglar får nog vara kvar, som maskotar. De kan kanske hitta en plats i mitt badrum när jag får till något…?


   


En eldstad i varje rum.


      


Och tre kök med varsin gjutjärnsspis…

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards