Direktlänk till inlägg 26 maj 2013

stänkmålning

Av husägare - 26 maj 2013 21:33

Jag målar och målar och målar. En period nu har mitt liv enbart handlat om målning, allt annat är bisysslor som jag gör medan färgen torkar... Det blir faktiskt ganska bra, men det har varit knepigt på vägen. Jag råkade göra en väldigt märklig färgblandning till allrummet, man kanske kan kalla den "apelsingrå"??. Först tänkte jag att den inte går att leva med, men när jag hade tänkt på allt jobb om jag skulle göra om det och köpa ny färg och allt så vande jag mig och började tycka det var OK. Och sedan kom Erik (min hårdaste kritiker...) och sa att han tyckte det var riktigt bra (!). Så nu har jag gjort sista strykningen med den färgen och ska garnera lite med tegelröd.

I köket har jag kommit fram till en nyans som jag verkligen gillar. Med riktigt mycket grön umbra i den vita färgen blev det en mjuk gräddgrå nyans som passar bra mot luckorna. Lite flammigt blev det efter sista strykningen men då var färgen slut så jag bestämde att det var ok. Skulle prova att stänkmåla, för jag tänker stänka den med tre färger: vitt, luckornas gröna och den havregrå från skafferiet. Men stänkmålning är minsann ingen enkel procedur. Jag vill ha ganska små prickar så jag har provat med en diskborste. Och med en björkrisviska (har jag läst nånstans att man ska ha). Björkviskan var supersvår och gjorde för stora prickar. Diskborsten var ganska bra faktiskt. Det gick tillochmed att stänka med en hand medan man med andra handen håller upp pappskivor mot tak och skåpluckor och annat som inte ska vara prickigt. Ändå blev det fel här och där... Jag skulle ju bara prova lite, bakom kylen, men rätt som det var var jag ute på väggarna och stänkte. Och då blev det fel förstås.

 

Så nu måste jag köpa mer vit färg och mer grön umbra och stryka hela köket en gång till... Egentligen är det inte helt galet för det var rätt flammigt och behöver en strykning till för att bli riktigt snyggt. Jag har insett att det beror på tretexskivorna att det blir flammigt. De suger ojämnt. Där det är gipsplattor under pappen blir det bra nästan genast.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards