Direktlänk till inlägg 21 februari 2013

skitbra!

Av husägare - 21 februari 2013 19:28

Min snilleblixt att limma tunn glasfiberväv på den bångstyriga och lite trasiga spännpappen fungerade! Jag lappade några trasiga ställen med rivet tidningspapper. Och så satte vi (tonårssönerna kom väl till pass i detta arbetet) för säkerhets skull nya torremsor. Och sedan limmade vi. Första våden blev riktigt bra. Rikligt med vävlim behövdes. Och man fick inte vara för långsam, det torkar väldigt snabbt när pappen suger åt sig.   Andra våden försökte vi sätta kant i kant utan överlappning och det blev inte så bra, det blev lite lite snett och då blev det en glipa på slutet. Och då försökte vi dra den snett. Sedan orkade vi inte mer den kvällen. Inte så smart. När jag kom nästa morgon hade det skrynklat sig där vi försökt dra snett. Jag blev sur och försökte riva ner den våden men pyttsan, då hade limmet minsann torkat ordentligt. Så det blev halvt nerriven och nya skador på pappen... På kvällen när jag hade lugnat mig fick jag lägga någon timme på att slipa till kanterna av det halvt nerrivna och laga de nya skadorna med mera tidningspapper. Och sedan limmade vi igen. Tänk att det kunde bli så bra! Det ska naturligtvis vara lite överlappning. Väven är tillochmed gjord så, men ena kanten rak och den andra lite rivet avfasad. Nu har vi lärt oss det.


 


Taket ser kanonbra ut och nu är det bara att måla närsomhelst när andan faller på. Lär inte bli någon tid alls till sådant nästa vecka dock.


Ibland läser jag gamla inlägg jag har gjort här och då inser jag hur mycket jag faktiskt har lärt mig under den här resan med mitt hus.



allrum · tak
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards