Direktlänk till inlägg 6 november 2012

nästan duger inte

Av husägare - 6 november 2012 19:56

Jag tröttnade på att slipa bort färg i taket och bestämde att det var dags att måla.

När jag köpte färgen frågade jag ifall man behöver grunda pappen med olja innan man målar, har läst att det var vanligt förr och jag tror faktiskt att det är gjort så en gång med den här pappen. Han visste inte, och frågade färgtillverkarna. Efter några dagar fick jag det numera välbekanta svaret "prova i ett hörn"... Så det gjorde jag. Målade med den matta emulsionsfärgen Linus utan att grunda alltså.


Där färgen var borta blev det helt OK men där den bara var nästan borta för att det inte gick att få bort plastfärgen för att den satt utan limfärg under, där blev det inte bra, det sprack på en del ställen. Nästan borta duger alltså inte. Så nu står jag där igen och skrapar och slipar i taket. Känns inte som att det går framåt med stora steg precis...

Tror inte att det är tvunget att få bort precis allt dock, nu när det har gått några dagar till och det nymålade har hårdnat lite så sitter alltihop faktiskt bättre. Skrapa bort allt som lossnar, slipa, slipa, laga några småhål med tidningspapper och sedan kan jag kanske äntligen måla...  

allrum · tak
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards