Direktlänk till inlägg 24 april 2014

ytterdörr

Av husägare - 24 april 2014 10:47

Min nya ytterdör är nu monterad och användbar! Den är bara grundmålad och nu gäller det att fundera på färgen. Mörkt gulockra som originaldörren, eller järnoxid som fönstren. Lutar åt det röda men jag ska provmåla lite och pröva hur det känns. Att montera lås och handtag var inte busenkelt, de har sina knep de där låstillverkarna, men nu funkar det :). Nu kan vi öppna dörren både inifrån och utifrån, och låsa tillochmed! Nya tider! Dörren är isolerad och jag hoppas det kommer att ha en gynnsam effekt på elräkningarna nästa vinter....

 

Den gamla originaldörren sitter kvar innanför. Det var Bertil Ahlström som sa att vi skulle kunna göra så här, sätta en dörr till utanför, och han hade rätt som alltid, det gick precis. Bertil är inte med oss längre. Jag tänder ett ljus för honom varje kväll nu och tackar honom för att han var en sådan stöttepelare. Jag har kommit på hur jag ska hedra honom vid begravningen med en gåva till hembygdsföreningen från mitt hus, kommer att skriva om det i nästa inlägg.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards