Direktlänk till inlägg 9 december 2012

snö i mängder

Av husägare - 9 december 2012 20:27

Plötsligt blev det kallt och massor med snö. Det var verkligen i sista stund som jag fick värme i huset. Nu har jag stängt av avfuktaren och istället är det elpatronen som sätter fart på elmätaren...


Tack vare snön fick snickarna avbryta sitt stora husbyggesprojekt och istället dök de upp i mitt kök. Nu händer det en del. Det blir gipsskivor på lerkliningen och på tretexskivorna. Enklast så. Det blir skafferi igen och en liten vägg på andra sidan, som en sidovägg till kyl o frys.

   


Jag har valt färg till luckor och stommar. För att krångla till det lite så vill jag ha luckorna en nyans mörkare än stommarna. Jag har gått med på ramar på luckorna fast jag egentligen tror att det blir väldigt jobbigt att hålla rent. Så måste det vara i ett gammalt hus tycker köksbyggaren. Pyttsan tycker jag egentligen, jag har aldrig sett något gammalt kök med sådana luckor, det är bara något som har blivit på modet nu när det ska vara lantligt och gammaldags. Jag har lite ångest faktiskt för detta köket. Det blir fruktansvärt dyrt, och så blir det inte riktigt mitt, inte helt personligt. Men att det kommer att bli otroligt snyggt, det tvivlar jag inte på. Och jag tänker att det är bra att ha ett kök som folk verkligen tycker är snyggt, om det blir så att jag kommer att sälja huset så är det där jag kan hämta hem pengarna, att köket och badrummet är så alldeles extra bra.


Taket i köket är åtminstone helt mitt, som jag har jobbat med detta tak. Och jag är väldans nöjd med hur det blev. Men på nedre bilden skymtar taket i rummet bredvid. Där körde jag fast i den förbaskade plastfärgen och jag har fortfarande inte kommit vidare. Måste ta nya tag nu i veckan!

 
 
Sophie

Sophie

9 december 2012 22:40

Tråkigt när det inte blir som man tänkt sig även om det blir snyggt. Man bygger ju trots allt för sig själv och inte för andra. Fast luckor med ram det är faktiskt inte bara en efterkonstruktion. Jag har sett det på flera ställen i kök från 10-20 talet och vi har själv såna luckor i vårt kök på grund av att vi hittade gammal köksinredning i den tvättstuga som fanns här när vi köpte. Vi har återanvänt de luckorna i både badrumskommoden och skåpsinredningen i vår nya tvättstuga. Kolla i länken så får du se.

http://sodergarden.wordpress.com/2012/06/01/tvattstugans-inredning/

:-)

http://www.sodergarden.wordpress.com

husägare

10 december 2012 11:43

Ah, vilken underbar tvättstuga. Och nu känns det lite bättre med ram :-). Golvsockeln tillför också väldigt mycket, så blir det ju inte i mitt kök. I mitt hus var alla köken utbytta i början av 30-talet (hittade tidningsurklipp från 1929 på murstocken). De var likadana med höga skåp och släta luckor men olika handtag. Några med knoppar som i er tvättstuga, några med såna där man krokar fingret i och lyfter. Jag sparar alla köken (tre kvar...), de fungerar bra som skåp i sovrum etc men just där köket ska bli var vi tvungna att riva ut allt eftersom bjälklaget behövde åtgärdas under golvet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards