Direktlänk till inlägg 20 februari 2012

bjälkar

Av husägare - 20 februari 2012 16:31

                  Jag har varit bortrest en vecka. Gissa om det var spännande att komma och se mitt hus igen! Det är full aktivitet och i mina ögon flyter det på jättebra. Min idol, den pensionerade byggmästaren, har verkligen engagerat sig och fixat fram gamla bjälkar från en ladugård i närheten som ska rivas.

 

 Nu pågår arbetet med att byta ut de ruttna bjälkarna mot de gamla men friska bjälkarna därifrån. Fantastiskt. Många är redan bytta. Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, hade bara mobilen att fota med, ska ta liknande bilder med kameran sedan och byta ut de här.


Här ska det skarvas.

  


Och här är en färdig skarv enligt konstens alla regler och byggmästarens anvisningar.

  

  

Det knakade i huset när de skulle ha en nyköpt tryckimpregnerad bjälke på plats som förstärkning under den bärande väggen mellan rummen. På den undre bilden är den på plats och visst ser det stadigt ut... 


Jag fick också det positiva beskedet att det nog går att få dit en flisbil som flisar upp hela den enorma högen med ruttet virke och annat vi tagit bort. Så slipper jag hyra container och försöka få i alltihop där. Härligt. Då är det bara lite skrot och lite gamla plastmattor som jag ska köra till tippen, det ska jag fixa nu när jag har transporten här.


Det jag för närvarande har att grubbla över är rörmokeriet. Dels den rätt stora frågan om huruvida jag ska installera vattenburen värme redan nu, åtminstone i nedervåningen? Dels frågan om ifall jag ska stå på mig angående min idé om spillvärme till källaren. Dyrt och tveksamt enligt rörmokaren...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husägare - 4 juni 2015 23:12


    För två år sedan höll jag som bäst på att försöka hinna få huset färdigt för studentfesten. Målade lumppapp, städade enorma mängder med gammalt byggskräp. Jag visste knappt att jag tänkte flytta in för gott om bara en vecka. Nu har jag bott ...

Av husägare - 15 mars 2015 23:30

Här ska du skrapa ner till trärent sa Ahlström. Det har jag aldrig ifrågasatt, och jag vet precis hur snyggt det kommer att bli, jag har varit inne i två likadana hus som mitt där garderoberna i hallen är trärena och i det ena dessutom oljade. Hur un...

Av husägare - 8 mars 2015 22:51

Vi kom liksom av oss. Rummet är ju fullt användbart och riktigt mysigt med lumppappen på väggarna. Och minnet av besökaren, som var den första som bodde i rummet sedan jag flyttade hit, det sitter liksom kvar i väggarna. Jag är så glad för den besöka...

Av husägare - 28 januari 2015 22:47

Ibland hittar man oväntade svar på sina frågor. Jag hade lite problem med listerna i Eriks rum. Inte särskilt släta och jag fick inte bort all gammal färg. Men då kom jag på att jag skulle kunna klistra dit en pappremsa likadant som det var gjort för...

Av husägare - 22 januari 2015 11:36


Jag lyckas aldrig hitta den där enkla vägen. Nu har jag tagit bort alla nubb i taket i Eriks rum. Och slipat. Det var klart att måla. Jag skulle bara tvätta av det lite. Bort med slipdamm och hundra år gammal flugskit. Så bra. Men medan jag tvättar r...

Ovido - Quiz & Flashcards